Brand?

9 oktober 2014 - Leiden, Nederland

9 oktober 2014

We zijn in snikheet Katherine en we blijven hier een dag langer dan gepland omdat de camping fijn is en we stiekem even een dagje nodig hadden om alles te organiseren en op orde te krijgen. Morgen rijden we naar richting Wyndham, om dan zaterdag met de Gibb River Road te beginnen.

Afgelopen dagen zijn we in Litchfield National Park gebleven. We hebben daar gezwommen weer in het meertje bij de watervallen, en we hebben de heuvel ernaast beklommen  zodat we een mooi uitzicht hadden. Verder hebben we vooral wat afgezweet omdat het gewoon veertig graden is hier. ’s Nachts is het ook nog steeds heel erg klam.
Eergisteravond was een beetje vreemd. De zon ging was aan het ondergaan en de wind trok aan. De hele dag had er al een beetje een mist gehangen rond de camping, maar met zonsondergang werd het steeds heiiger. We wisten niet of het van de rook was of niet, aangezien er de hele dag al zo’n brandgeur hing. Hoewel de meeste bush fires hier met opzet worden aangestoken en gemonitord om zo de natuur een handje te helpen, bleef het een beetje de vraag of dit nou ook het geval was. En als het dan niet het geval was, zou iemand ons dan komen waarschuwen?
We hebben de UHF-radio even aangezet om te checken of er iets werd gezegd over een bushfire in Litchfield, maar hij bleef zenders scannen, dus er was in ieder geval niemand in de buurt. Het was redelijk druk op de camping, maar geen ranger te bekennen om het aan te vragen. Niemand leek er echt erg in te hebben. Terwijl de vleermuizen over onze tent heenvlogen en de lucht een steeds vreemdere kleur kreeg hebben we toch maar de meeste spullen ingepakt. Mocht het nodig zijn kun je in elk geval snel weg wezen. En toen was de zon en trok de rook op, en een paar uur later was de brandgeur ook plots verdwenen. Zomaar ineens. Raar land is dit toch.

Dat was het weer even, een hele korte update. We hadden nog net een paar minuutjes over van het internet, dus dan is het leuk om weer even het thuisfront op de hoogte te houden J.

Voorlopig tot na de Gibb River Road even geen verslag denk ik. Tenzij ze daar ook internet hebben. Je weet het maar nooit, want Australië blijft ons verbazen.

Groeten van Maurice en Vicky

1. Oma gressie:
    9 oktober 2014
    Ja australie is altijd een beetje vreemd he alles is anders weer een leuk verhaal ik zit nu te wachten op. India en haar vriend ze zullen er zo wel zijn wel leuk hoor haar weer te zien jullie weer heel veel reis plezier en liefs van mij
  2. Ben:
    10 oktober 2014
    leuk verhaal,tja die brandgeur ruik je daar vaak.
    blijf altijd allert!
    het is zo onvoorspelbaar!
    ook dat is een mooi aspekt van australie
    liefs papa
  3. Loek en Ria...:
    15 oktober 2014
    Dat is zeker spannend brand, pas maar goed op.
    apart zo is er brandgeur en zo is het weer opgelost.
    die warmte kunnen jullie daar een beetje tegen, 40 graden dat is nog al wat. kijk goed uit, en geniet er van.
    Lieve Groet Ome Loek ---Tante Ria....